Een kaketoe heeft een oranje snavel. - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Rogier & Marieke Toes & van den Pol - WaarBenJij.nu Een kaketoe heeft een oranje snavel. - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Rogier & Marieke Toes & van den Pol - WaarBenJij.nu

Een kaketoe heeft een oranje snavel.

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Rogier & Marieke

10 Augustus 2009 | Brazilië, Brasilia

*ps vooraf: Marieke weet geen titel

Bom dia gentes!!

Het is alweer even geleden dat jullie wat van ons gelezen hebben, bedankt voor alle leuke reacties, gisteren had ik een stuk getypt voor de site, toen was de tijd op, computer sloot af, alles weg....

Vandaar een hernieuwde poging om op papier te zetten wat we de afgelopen weken hebben gedaan en meegemaakt.

Vorig weekend zijn we na een week hard werken, zoals schilderen van de huisjes, het metselen van een nieuw gedeelte aan de keuken en allerlei extra klussen, eigenlijk beloond met een schitterend feest!

Het feest was georganiseerd voor iedereen die met Remer te maken heeft, omdat de Sitio 18 jaar (als ik het goed heb) bestaat. Echt alle mensen hier hadden hun uiterste best gedaan om er een geweldige dag van te maken. Kraampjes gemaakt van bamboe met allemaal lekkernijen. Een bbq van bananenbladeren, waar vooral Rogier zich lekker kon uitleven. Een volleybaltoernooi en een voetbaltoernooi, met echte bekers! Voor de kleintjes allerlei speeltoestellen, zoals een trampoline en een ballenbak. En voor iedereen de mogelijkheid om iets te laten zien op het podium. Kinderen deden dansjes, er was theater, jongens die swingende muziek maakten met hun trommels en de dominee deed een korte meditatie.
De sfeer was geweldig en naar ons idee had iedereen het naar zijn zin!

Zondag zijn we met Robert en een aantal van de Gouda groep, die ook heel hard hebben gewerkt op de sitio, naar IbitiPoca geweest. Een ruig gebied, rotsig, grotten, bergschoenen waren geen overbodige luxe. Na een tijd wandelen kwamen we bij een waterval, met een meertje met ijskoud water. Een paar stoere mannen, waaronder Rogier lieten zich toch in het water glijden, wat weer zorgde voor mooie plaatjes.

Aan het eind van de wandeling was het tijd om ergens wat te gaan drinken. In het plaatsje Ibitipoca zelf, een soort hippiedorpje, konden we leuke winkeltjes bekijken, met allerlei kunstobjecten en traditionele braziliaanse voorwerpen. Op de terugreis hebben we gegeten in Juiz de Fora, een grote plaats met ongeveer 500.000 inwoners.

Al met al een heerlijk weekend en veel gezien van het land en tijdens het feest van de gezellige cultuur.

De week die daarop volgde zorgde weer voor veel werk. Rogier is op het moment vooral druk met het rijden van de bus. ’s Morgens kinderen naar bijles brengen en ophalen, mensen naar de supermarkt vervoeren en ’s avonds standaard om half 11 de oudere meisjes van avondschool ophalen. Ik ben meer bezig geweest met het klussen en het voorbereiden van de activiteiten die komende maandag gaan starten. Afgelopen tijd is dit nog gedaan door de Gouda groep. De activiteiten gaan bestaan uit sporten op het veld, wandelen naar de koeien en kippen en ze voeren, knutselen en spelletjes doen in de speelzaal, zoals; poolen, tafeltennissen, tafelvoetballen. Ook sta ik tussen de middag in de Cantina. Snoepjes verkopen en verschillende frisdranken. De kinderen komen afgestormd op het winkeltje, vaak met 50 centavos tot 1 real.

Gisteren is de Gouda groep weer naar Nederland vertrokken. We hebben het erg gezellig gehad met ze en we willen ze ook zeker bedanken voor alle hulp, goede gesprekken en natuurlijk de materialen die we gehad hebben om verder te gaan met de activiteiten.

Oproepje voor iedereen. Weet je nog iets leuks om te doen met de kinderen, met weinig materialen of een sportactiviteit? Mail het dan even naar één van ons, creativiteit is altijd welkom!

Nog een tip: Pas hebben we bij Robert thuis een film gezien over de straatkinderen in Rio. Waargebeurd en echt totaal niet geromantiseerd of met extra geweld. Duidelijk wordt in deze film zeker wel hoe kinderen soms zomaar ergens in kunnen belanden. Ook beide gebeurtenissen, de moord op een groep straatkinderen en de buskaping, zijn in Rio nog altijd vers in gedachten. De film heet: Bus174, echt een aanrader! De hoofdrolspeler heeft ook bij REMER gewoond.

We hopen dat het met jullie allemaal goed gaat in Nederland, wij genieten hier van de kinderen, het werk, de zon, het land, de taal gaat steeds beter en we houden jullie op de hoogte!

Veel liefs en groeten!

Rogier en Marieke

• 10 Augustus 2009 - 22:01

Thijs:

wow, jullie zijn weer druk geweest!! En ik maar vakantie houden :P:P Hongarije was ook leuk hoor ;) haha, nee heel veel succes verder
    grtzz

• 10 Augustus 2009 - 22:04

Rogier & Marieke Toes & Van Den Pol:

Even vooraf: allen bedankt voor de reacties. Dat is leuk. Even in het bijzonder de groep Nederlanders die weer terug is.

Groeten!

• 11 Augustus 2009 - 06:24

Elza:

lieve marieke en rogier

Wat zijn jullie weer lekker druk geweest! En ik geniet heerlijk van het lekkere weer hier in NL. Grappig om te lezen dat dingen voor jullie al weer heel normaal zijn terwijl ik denk... O is dat zo? Hi hi. Wat is bijvoorbeeld de waarde van een real!?
    Maar mariek... Jij bent zo creatief, jij zuigt die act. toch zo uit je dikke duim? Of zal ik je drama map opsturen:-)

Keep up the good work!

Liefs Elza

• 11 Augustus 2009 - 06:53

Siem En Ria:

Hallo Marieke en Rogier,

wij zijn weer helemaal up to date van jullie belevenissen. Thuis wil het nog niet lukken wat ritme betreft. We missen jullie en de kinderen van de Sitio heel erg!! Doe iedereen de lieve groeten en voor jullie veel succes en vai com Deus!! dan komt alles goed!

Lieve groet, Siem en Ria

• 11 Augustus 2009 - 09:32

Gert/ine:

Lieve Marie en Rogier,

Wat een verhaal weer en wat zijn jullie druk, erg leuk om te lezen dat ze daar ook dingen vieren.
    Niet alleen ellende dus.
    Nu kan je toch nog je architecte activiteiten uitvoeren Marie ;)
    Even over iets goedkoops maken met de kids..
    je neemt blikjes.. cola of wat ze daar ook hebben
    die maak je plat zodat de onder en bovenkant naar voren komen.
    Van de bovenkant maak je het snoetje want de openening is het bekje..
    vervolgens kan je alle kanten op.
    Je neemt de kleur verf van het dier dat je wil maken en met papier geef je het beestje oortjes .. staartjes en dergelijke.
    ps: kijk wel uit voor de scherpe randtjes

suc6
    Veel plezier nog
    liefs Gert/ine

• 11 Augustus 2009 - 11:12

Greet:

Lieve Marieke en Rogier,

Leuk dat er weer een nieuw verhaal is, ondanks dat ik al veel had gehoord tijdens ons telefoongesprek. (Super leuk, trouwens).

Wat die creativiteit betreft, ga even terug naar je Witte Tent tijd in Husselerveld dan komt er vast veel weer boven.

Succes en Sterkte,

xxx mama

• 11 Augustus 2009 - 17:22

Marco En Janny:

Ha Marieke en Rogier,
    Wat fijn om zo jullie belevenissen te volgen. We kunnen ons nu zo voorstellen wat en waar alles gebeurt. Marco is al weer aan het werk en dan pak je gauw het ritme thuis weer op. We slapen nog wel veel. Marco is druk bezig met de foto's. Waarschijnlijk maakt hij weer een album via mijn album.nl Dat laten we jullie dan wel weten.
    We wensen jullie een hele goede tijd verder. Groeten aan Chelcu, Ronnie en Robert en voor alle kinderen een dikke knuf.
    Tot gauw weer!
    Liefs,
    Janny

• 11 Augustus 2009 - 18:28

Aline:

Een activiteit met weinig materialen...
    Ik mag dan bij de kinderbescherming werken, mijn jufervaringen zijn nog niet verdwenen!

Hier gaan we:
    * Stoelendans (doet het altijd goed)
    * Het schimmenspel (nodig; wit doek en licht)
    * Tableu(s) Vivant (geef een groepje kids een opdracht om uit te beelden, zonder bewegen. De rest moet raden wat ze uitbeelden.)
    * Schipper mag ik overvaren
    * Tien tellen in de rimboe.
    * Ik heb de zon zien zakken in de zee (alleen dan de brazilliaanse variant)
    * tikkertje en verstoppertje met a l l e
    varianten.
    *Luisteren/concentratiespelen
    * koekiemonsterspel (alleen dan zonder koekjes te verzamelen maar andere (natuur)producten)
    *slagbal (nodig: bal (o.i.d) plok (is een stok dat doorgaat als plank) en dingen die de looproute aangeven.)

Zomaar een greep uit de creativiteitsgeest.
    Als ik nog op sprankelende ideeen kom, laat ik het wel weer achter.

Enne rogier, wel voorzichtig rijden, met die bus... zucht.

Succes beiden!
    Groetjes Aline

• 11 Augustus 2009 - 19:21

Oma Schipper:

Hoi ,ga maar met ze hinkelen.teken 5 hokjes onder elkaar 40 bij 40 c m.op 1 na bovenste rechts en links ook een hok.Gooi een platte steen in 1 van de hokjes,dan op 1 been hinkelen,hok met steen overslaan,en daar een kruis inzetten.dat hok is van jou,daar mag je met 2 benen in staan.en in het middelste hok boven in ook ,volgende aan de beurt.ik heb een kaart gestuurd met klokje klinkt op noten,vertaal maar vast .gr Opa en Oma .

• 12 Augustus 2009 - 00:51

ROgier:

Mail de rest van de activiteiten maar, dat is handiger. Het is met name te doen om handvaardigheidachtige dingen. Maar toch bedankt! Groetjes!

• 12 Augustus 2009 - 10:05

Kiwi:

Gewoon tienen met kontjeknal, dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen toes ;-)

Mooi de verhalen te horen! Klinkt als een soort buikje concept in de rimboe.. sgoewd!

Alle succes weer daar!
    kusje

• 12 Augustus 2009 - 12:49

Kim (portugese Les):

Ha die Marieke en Rogier,

Leuk om jullie verhalen te lezen en te volgen wat jullie doen en hoe het er aan toe gaat daar.

Ook nog een interessante film Cidade de Deus (City of God) ook over de favela's. De activiteiten zet ik op de mail.

Veel succes!
    Tchau, Kim.

• 12 Augustus 2009 - 13:55

Filmtip??:

Laat het nou net zo zijn dat Ro die al een paar jaar op de server had staan. Maar toch bedankt hoor

• 13 Augustus 2009 - 08:19

Annieee:

Wow, wat een verhaal weer!! Leuk om weer op de hoogte te zijn van jullie avonturen!! Succes weer en genieten hé?! En ik mail nog voor wat crea activiteiten ;-)

Groetjes XXX

• 13 Augustus 2009 - 18:58

Jacoline:

Hallo Rogier en Marieke,
    Ja, nu de Nederlandse groep weg is, zal het echte werkleven voor jullie gaan beginnen. Succes met alles enne... we mailen.
    Fica com Deus

• 14 Augustus 2009 - 18:11

Wullem:

sterk werk, dat leveren jullie.
    Succes!

• 15 Augustus 2009 - 09:32

Jim:

Hey Marieke en Rogier,

gaaf om te lezen wat jullie daar doen.
    Succes en Gods zegen!

Groet,
    Jim

• 17 Augustus 2009 - 17:38

Es&h:

hey RoMa-tjes:)

mooie verhalen uit een mooi land waar jullie goede dingen doen super hou de goede zorg vol en geniet waar mogelijk!

adios

Es & H