Van Dirksland naar Duitsland en verder - Reisverslag uit Frankfurt am Main, Duitsland van Rogier & Marieke Toes & van den Pol - WaarBenJij.nu Van Dirksland naar Duitsland en verder - Reisverslag uit Frankfurt am Main, Duitsland van Rogier & Marieke Toes & van den Pol - WaarBenJij.nu

Van Dirksland naar Duitsland en verder

Door: Rogier

Blijf op de hoogte en volg Rogier & Marieke

20 Juli 2009 | Duitsland, Frankfurt am Main

Beste lezer,

Allereerst leuk dat je de tijd hebt genomen om dit reisverslag van Marieke en Rogier te gaan lezen. Het is de eerste, maar hopelijk zullen er nog velen volgen en blijven we zo via dit internetmedium met elkaar in contact tussen Zuid-Amerika en Europa.

We staan aan de letterlijke vooravond van onze reis naar Brazilië. Ik typ dit reisverslag in de hotelkamer van het vliegveld Frankfurt. Op de achtergrond hoor ik vliegtuigen opstijgen en landen, maar het deert niet want het comfort is verder groot. Wie weet wel groter dan dat van de komende maanden. Dit met dank aan vader en moeder Toes. Op het gemakje zijn we halverwege de middag richting Duitsland gereden en neergestreken in een vliegveldhotel. Na het inchecken richting het restaurant gelopen. Aldaar een duitse maaltijd, natuurlijk onbeperkt zoals onze oosterburen dat graag zien, tezamen met voor pa en mij een duits biertje genoten en nu liggen we uiterst voldaan languit op bed. Morgenochtend vroeg brengt de shuttlebus ons bijna tot aan de incheckbalie en nemen we voor de laatste keer afscheid.

Want dat is vaker gebeurd de laatste weken. Waarvoor trouwens dank, want ookal lijk je soms wel een bandje wat iedereen vertelt dat ‘we niet precies weten wat we gaan doen maar dat het wel spannend is’, het doet zeker goed. Evenveel dank voor de financiële steun. We hopen het te gebruiken voor het project. Een middagje knutselen, een koe kopen of iedereen trakteren op een ijsje. Zoiets, of anders...maar in ieder geval met het doel een glimlachje achter te laten.

Zoals ik al schreef weten we vanaf morgen niet precies wat er gebeuren gaat. Dat een Duitse kist, op door Portugezen gereserveerde stoelen, ons naar Brazilië gaat brengen beschouwen we als een zekerheidje, die degelijkheid laat de mens niet vaak in de steek. Maar dan moet ik wel door de douane komen, en dat is wel de vraag. Marieke heeft een uiterst charmante foto, maar degene die mijn paspoort weleens hebben gezien weten dat ik daar lijk op George Best in zijn roemruchte dagen. Nja, we zullen wel zien. Het komt vast goed, knipogen en doorlopen lijkt me. We vliegen eerst naar Lissabon, daar gaan we ons een paar uur vervelen of vermaken om daarna door te vliegen naar Rio de Janeiro.

Vlak voor de eerste aanblik van Christus die over de stad waakt, ontmoeten we Robert Smit. Hij is de oprichter van REMER in Brazilië en haalt ons op. Samen rijden we naar een van de inloop-/opvanghuizen in de favela’s. De eerste dagen doen we indrukken op van het leven op de straat in een sloppenwijk. Voor ons een spannend vooruitzicht. We hebben al veel gesprekken gevoerd, fragmenten gezien en verhalen gelezen. Goed, laten we het nu zelf maar gaan ervaren. Op woensdag gaan we het land in. 200 km boven Rio ligt Pequeri. De vredige woonboerderij die rust en regelmaat geeft aan de straatkinderen, en vast ook aan ons. We hopen daar snel onze werkzaamheden op te pakken, maar hoe dat zal gaan met de taalbarrière en nieuwe cultuur is de vraag. Motivatie is het begin, en die hebben we.

Nogmaals dank voor jullie interesse, steun op vele manieren en in verschillende vormen. Hopelijk is de verbinding sterk genoeg om jullie regelmatig op de hoogte te houden of om gewoon eens wat van ons af te schrijven.

Groet, liefs en de rest,

Marieke en Rogier

Update @ Lissabon / 13.10 lokale tijd
We zijn veel koffie, een ontspannen vlucht, een bezoek aan de Mac van Marieke en een vliegveld verder. Over een drie kwartier gaan we door de douane richting het vliegtuig dat ons naar Brazilië gaat brengen. De Duitsers hadden geen moeite met George Best, dus dat geeft hoop. Verder niks bijzonders.

Groet uit Portugal,

Nos

• 20 Juli 2009 - 12:54

Grietjevanderhorst:

Eindelijk is het dan zover. Leuk dat jullie zo uitgebreid verslag doen. Je hebt nu natuurlijk ook even alle tijd - dat zal straks wel anders worden, denk ik. Alle nieuwe indrukken en net wat je zegt - ook de taal zal best wat tijd vergen. Toch zal je merken dat je het eerder onder de knie hebt, dan je van tevoren had gedacht. Toen wij gingen (1996) lukte het ons wonderwel ook - en dat op onze leeftijd.....

Trouwens, George Best was wel een "people-man", dat heb je dan wel weer voor !!
    Zo heeft Aaldert ooit in Rusland, 3 kwartier de douane beziggehouden - ook vanwege zijn nogal vriendelijke oogopslag.
    Ik in de zenuwen, maar zoals hij nogal lakoniek opmerkte: "Ze laten me ook wel weer gaan, wat moeten ze nou met mij".
    Nou, hou je daar maar aan vast, Rogier, dan komt alles goed !!
    Veel vliegplezier gewenst en tot het volgende verslag.

Adeus, Grietje van der Horst

• 20 Juli 2009 - 15:00

Ma:

Nou dat heb je wel heel snel al voor elkaar. Leuk!!
    Ik stuur de site gegevens door.
    Wij weer thuis, liefs

• 20 Juli 2009 - 15:05

Elza:

Hallo allebei! Even een berichtje via mijn telefoon. Fijn om te lezen dat jullie in ieder geval het eerste deel van de reis hebben overleeft! Met de rest van de vlucht zal het ook wel goed komen denk ik zo! Alvast heel veel plezier daar en ik denk dat het vast gaat lukken om op de gezichtjes van de kinderen daar een prachtige glimlach te krijgen! Liefs Elza

• 20 Juli 2009 - 16:09

Opa En Oma Schipper:

Fijn om nu alzo veel te lezen ,mama Greet heeft
    net gebeld ,ze konden
    nog niet mailen .
    maar een tussen station
    kan ook .pas goed op
    Marieke in die sloppen wijken ,groeten uit Putten .

• 20 Juli 2009 - 18:18

Piet:

Hallo luitjes,

Hier even een berichtje van mij.Fantastisch wat jullie daar gaan doen. Ik weet uit ervaring dat er veel leed onder de kinderen is en dat men daar zit te springen om mensen zoals jullie.

Tip; probeer ook te genieten van de fantastische natuur in Brazilie.

Het ga jullie goed!

Groetjes Piet

• 21 Juli 2009 - 06:52

Steven En Martine:

Leuk dat we elkaar zondag nog even hebben gezien. Heel veel succes, we gaan jullie zeker volgen de komende maanden.

Groetjes Steven en Martine

• 21 Juli 2009 - 07:21

Nees Achterberg:

Leuk om jullie te volgen. Jammer dat ik geen afscheid meer kon nemen jl. zaterdag.Geweldig, wat jullie daar gaan doen.Ik heb er al het een en ander van gelezen. Ik hoop jullie te blijven volgen en wens jullie God's Zegen toe. Goede reis!

• 21 Juli 2009 - 08:19

Adolfsen:

Leuk om zo met jullie mee te kunnen lezen! Ik hoop dat jullie een goede reis hebben en een mooie start kunnen maken onder 'Christus' aanblik'. Toi toi!

Groetjes Anneke

• 21 Juli 2009 - 15:44

Opa En Oma Schipper:

Aan de bezoekers van deze sait,Marieke haar moeder heeft gebeld dat ze aangekomen zijn ,en vannacht heerlijk hadden geslapen .en nu met iemand van de leiding gingen kijken in wat voor omstandigheden de kinderen thuis leven.

• 22 Juli 2009 - 19:54

Celia:

hoi Marieke en Rogier
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen volgens oma en opa en leuk dat wij zo alles een beetje kunnen volgen. Wij gaan nu zelf op vakantie, dus voorlopig even geen berichtje van mij.
    Veel sterkte bij alles!
    groetjes Celia

• 22 Juli 2009 - 20:22

Jos:

Dank u wel opa en oma Schipper :-D

Ik kan niet wachten op een paar indringende, mooie, aandoenlijke, heftige dan wel wonderlijke platen van jouw (Rogier) hand. Heel erg veel succes daar nogmaals en we houden contact!

Kusje!!!

• 22 Juli 2009 - 20:58

Marja :

Goed te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen! Vandaag vast al veel indrukken opgedaan!

Geniet en succes met de eerste werkzaamheden! Ben benieuwd naar jullie belevenissen!

Groetjes,

Marjan

• 23 Juli 2009 - 07:59

Greet:

Hoi Marieke en Rogier;

Vanuit Frankrijk een bericht! Bedankr voor het snelle sms-je: Het voelt wel prettig te weten dat jullie weer vaste grond onder de voeten hebben:
    Ben benieuwd naar de indrukken van Rio: Wij reden gisteren ,et een treintje door de achter buurten van beziers; volgens ons hadden jullie daar ook zo kunnen beginnen!
    wij genieten van het niets doen; af en toe een wolk en dan begint er al ie,and te mopperen::::schande:
    Volleybaltoernooi al gewonnen; bij basketbal tweede; op 1 punt achter nummer &

Het ga jullie goed;

xxxx mama greet

• 23 Juli 2009 - 08:11

Gert/ine:

hallo luitjes,

heel verhaal en leuk om te lezen, fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    We zijn benieuwd naar jullie verdere "avonturen"
    xxx Gert/ine

• 23 Juli 2009 - 22:10

Johan Van Keulen:

He Marieke en Rogier,

Ontzettend leuk om zo verbonden te zijn met jullie door deze site.
    Wens jullie nogmaals alle goeds de aankomende tijd en maak de kids blij met jullie aandacht.

Hartelijke groet vanuit het zonnige frankrijk )misschien iets voor een volgende keer?) tis best ook heeeel ver hoor!

• 24 Juli 2009 - 18:51

Thijs:

gogogogogogo rogier en marieke!!

have fun there!!

grtzz

• 03 Augustus 2009 - 08:17

Kiwi:

zelfs george best moest n goeie dag hebben om hier aan te tippen..